Nare gedachten in mijn hoofd

20 juli 2022

Nare gedachten in mijn hoofd


Die nare gedachten in mijn hoofd bepalen mijn leven

Je hebt eigenlijk niet echt een idee hoe het is ontstaan, maar je wilt er zeker weten vanaf.
Hoe vaak op en dag denk je het wel niet; ‘Ik heb van die nare gedachten in mijn hoofd.’ Je hebt van alles al geprobeerd zoals positief denken, mindfullness, mediteren, maar niets helpt. Van de huisarts kreeg je pillen voorgeschreven. Ze liggen nog in het doosje, de twijfel om ze in te nemen is er nog steeds. Het voelt als een laatste redmiddel.


Zo onderhand bepalen die nare gedachten in je hoofd je hele leven. Je zegt er afspraken met vrienden voor af, je meldt je regelmatig ziek op je werk en sporten lukt ook al enige tijd niet meer. Een beetje zappen en Netflixen geeft wel een soort van afleiding, maar je weet dat het niet een oplossing is.


De verrassende oorzaak van die vervelende gedachten

Om een oplossing te vinden voor die vervelende gedachten in je hoofd moet je eerst weten waardoor ze ontstaan.

Verassend genoeg ontstaan ze niet in je hoofd. Onder die vervelende en piekerende gedachten zit altijd een emotie. Een gedachte is de in woorden gevatte wil van je emotie.


Over het algemeen wordt er geroepen dat je een positieve mindset aan moet nemen of ‘Het los moet laten.’ Maar jij weet als geen ander dat dit loze adviezen zijn die minimaal tot uiteindelijk niets helpen.

Stop dus met dit ego gevecht en ga op zoek naar de emoties die onder jou gedachten liggen. Stop met het benoemen van positief en negatief, maar erken en doorvoel de emotie zelf. Heb je het gevoel dat het heftig gaat worden, of dat je er alleen niet bij kan komen? Schakel dan de hulp in van een professional die jou kan helpen.

Belangrijk hierbij is dat je goed voelt waar jij mee resoneert. Wat past bij jou en voelt voor jou goed om te doen? Wat is het waar jij in gelooft? Daar zit jouw transformatiekans, niet in wat voor de buurvrouw goed werkt.
Ieder mens is immers anders?


Tips & tricks om een stiller hoofd te krijgen

Ga je eerst zelf aan de slag?

Lees dan de volgende tips:


TIP 1: Ga op zoek naar de emotie(s) die onder die vervelende gedachtes in je hoofd ligt/liggen


TIP 2: Er en herken die emotie en doorvoel de emotie. (Let op, dit kan heftig zijn. Er kunnen zelfs lichamelijke reacties komen zoals overgeven, diarree, krampen, hoofdpijn. Schakel hulp in indien nodig)


TIP 3: Schrijf alles op wat er in je omhoog komt. Begin je zinnen met ‘Ik ben boos omdat … Ik ben verdrietig omdat… Ik ben blij omdat ….


TIP 4: Mediteer om te ontdekken wat er innerlijk bij je leeft (dus niet om stilte in je hoofd te krijgen)


TIP 5: Repeat alle bovenstaande


Reactie plaatsen
This area can be filled with content!
This area can be filled with content!