Hoofd vol zorgen

20 juli 2022

Mijn hoofd vol zorgen


Hoe kom je aan een hoofd vol zorgen

Veel mensen hebben er last van. Een hoofd vol zorgen. Piekerende gedachten die je dagen en nog vervelender, nachtenlang, bezig houden.

Het lijkt wel of je er geen enkele grip op hebt en vaak gaat het om schijnbaar onbelangrijke spinsels in je hoofd. Van het geblaf van de buurhond naar de slagroomtaart die besteld moet worden voor de verjaardag van je partner naar het ernstige lage saldo van je rekening naar de rommel die achterin de schuur onder de werkbank ligt.

Je probeert er grip op te krijgen en dat lukt dan eventjes, maar na 5 minuten rust gaat het al weer onverminderd voort.


Wat is de onderliggende oorzaak

De onderliggende oorzaak van dat hoofd vol zorgen zijn emoties. Over het algemeen wordt er gedacht dat het precies andersom is. Maar niets is minder waar.
Je gedachten zijn de in woorden gevatte wil van je emotie.
Ja, lees die nog maar een keertje door en ga dan eens voelen wanneer er weer zo’n piekerende gedachte omhoog komt. Neem bijvoorbeeld het lage saldo op je bankrekening. Welke emotie zou daar onder kunnen zitten? Wat gebeurd er wanneer je rekening echt leeg is? Dan kan je jezelf en/of je gezin niet meer onderhouden. De emotie die hieronder ligt is angst.


Wat je niet moet doen als je een hoofd vol zorgen hebt

Er wordt vaak geroepen dat je positieve gedachten tegenover negatieve gedachten moet zetten. Maar niets is minder waar. Dit helpt totaal niet en levert alleen maar strijd op.
Andersom doe je het toch ook niet?


Tips & tricks voor een hoofd vol zorgen

Wanneer jij je verdrietig voelt of bijvoorbeeld teleurgesteld, ga er dan maar even voor zitten en neem de tijd om de emotie toe te laten.

Ga maar voelen hoe verdrietig of teleurgesteld je bent. Wanneer je accepteert dat is wat is ga je veel meer in je waarheid leven. Je ervaart rust en de zorgen in je hoofd zullen steeds minder worden of zelfs wegblijven


Wil jij oude emoties opruimen? Koop een mooi schrift voor jezelf en ga schrijven. Begin je zinnen met; ‘Ik ben boos omdat …’, of ‘Ik ben verdrietig omdat …’. Denk niet teveel na en begin gewoon, ervaar eens wat er naar boven komt. Het maakt niet uit hoe groot of klein de gebeurtenis is of was.




Reactie plaatsen
This area can be filled with content!
This area can be filled with content!