Oude pijn verwerken

08 juli 2022

Oude pijn verwerken


Hoe kun je oude pijn verwerken? Zo!

Oude pijn is pijn die je al langere tijd bij je draagt. Pijn die je nog niet hebt aangekeken en diep in je systeem weggestopt hebt. Het kan ook zijn dat je denkt je pijn verwerkt te hebben, terwijl je er maar last van blijft houden.

Oude pijn verwerken is iets wat we liever niet doen, maar wat wel noodzakelijk is.

Waarom je oude pijn blijft voelen

Wanneer jij pijn, zoals bijvoorbeeld verdriet, boosheid of teleurstelling van (lang geleden) gebeurtenissen maar blijft voelen dan druk je waarschijnlijk toch steeds een stuk weer weg. Om je oude pijn echt te verwerken en uit je systeem te krijgen is het zaak dat je de emotie van de gebeurtenis ten volle toelaat. Dus echt gaan voelen, hoe vervelend dat ook is.
Het werkt eigenlijk net als met geluk en blijdschap. Dat is helemaal niet moeilijk om ten volle te voelen, toch? Het verschil met vervelende of ongewenste emoties is dat we niet geleerd hebben deze te voelen. Vaak moe(s)t je flink zijn of sterk zijn.

Vooral het sterk zijn is echt een dooddoener van deze tijd en veroorzaakt meer ellende dan plezier, balans en geluk.

Loslaten werkt niet

‘Laat het maar los.’. Een bijzondere uitdrukking, want hoe dan? Hoe doe je dat. Je zegt het en het gebeurt?

Onzin. Je kunt niet iets loslaten dat in je systeem zit.Ook hier geldt hetzelfde als met blijdschap en geluk voelen, dat kan je toch ook niet loslaten waardoor het verdwijnt?

De vraag is waarom zou je willen loslaten? Wat maakt dat je dat wil? Waarschijnlijk heeft het te maken met het niet willen voelen van dat gevoel dat wij als vervelend bestempelen.

4 Tips om je oude pijn te verwerken

Tip 1: Ga schrijven. Koop een mooi schrift en schrijf alle emoties op die als vanzelf bij je naar boven komen. Begin je zinnen met: ‘Ik ben boos omdat …’, ‘Ik ben verdrietig omdat …’, ‘Ik ben teleurgesteld omdat …’, enzovoorts. Bedenk elke emotie die je maar vervelend vind. Het maakt niet uit hoe groot of hoe klein de gebeurtenis is of is geweest. Het gaat om de lading die er op zit en om de ruimte die er ontstaat wanneer je opruimt.

Tip 2: Bevecht je gedachten niet met een ‘positieve mindset’ maar ga op zoek naar de emotie die de gedachten veroorzaakt.

Tip 3: Mediteer regelmatig. Niet om stil te worden, maar om te voelen waar er nog pijn zit.

Tip 4: Doorvoel je emoties tot in de top. Laat het toe tot het moment dat je het niet meer voelt. Hoe eng en vervelend dat ook is. Neem daar de tijd voor en stel je ego gerust. Die vind dat namelijk niet makkelijk.

Wanneer je op deze manier met je emoties aan de slag gaat zal je merken dat je je oude pijn gaat verwerken en deze geen grip meer op je heeft. Er ontstaat rust, balans en intern geluk met alles wat er is.


Reactie plaatsen

This is your simple USP!

This area can be filled with content!

This is your simple USP!

This area can be filled with content!